Judith Koedoot was de initiatiefneemster van de cursus. Als ervaren liedjesschrijfster wilde ze zo een impuls geven in haar gemeente. En die gemeente (Vrije Evangelisatie Zwolle) is groot, dus ontdekte Judith toen pas dat er ook een andere ervaren liedjesschrijfster (Alianna) in haar gemeente zat.
Onmiddellijk bleek niet alleen de interesse van beiden aan te sluiten, maar ook de visie. “Ik vond het belangrijk vind om samen met anderen te schrijven en liederen op maat voor onze gemeente te hebben” vertelt Judith. “Die visie sloot helemaal aan bij wat Alianna wilde.”
De creatieve vonk was amper overgeslagen, of het lied stond al in de steigers. Alianna: “Ik kreeg het idee om een lied voor Jeruzalem te schrijven omdat we bij ons in de kerk vaak bidden voor de vrede van Jeruzalem zoals Psalm 122 (vers 6 & 7) vermeldt. Bovendien hing er na enige tijd een banner in de kerk met de tekst: ‘Bid voor de vrede van Jeruzalem’. Toen bedacht ik dat het mooi zou zijn om dat samen te bidden via een lied. Daarom schreef ik de tekst.”
Het was een logische stap voor Alianna om Judith de muziek te laten schrijven voor het lied. En deze was gelijk enthousiast: “Alianna stuurde me heel kort na onze eerste ontmoeting de tekst van Vrede voor Jeruzalem. De tekst vond ik zeer inspirerend; inhoudelijk en qua opbouw / metrum. Vrijwel vanzelf ‘floepte’ muziek er daardoor bij me uit.”
Dat die muziek minder ‘standaard’ is dan je misschien zou verwachten bij een dergelijk thema in een lied, komt door onder andere muzikale voorbeelden van Judith, zoals Stevie Wonder, Marco Borsato en Abba. Daarnaast ging haar voorkeur voor de muziek in dit lied niet uit naar ‘typische’ Israëlische folklore of het geluid wat in het algemeen geassocieerd wordt met Opwekkingsliederen. Judith koos bewust voor een mineurtoonsoort. “Dat vind ik toepasselijk vanwege het lyrische van de tekst, al verlaat het lied regelmatig even die mineurtoonsoort. Dit geeft een mooie spanning in de muziek.”