Introductie
Hoe breng je een verhaal opnieuw tot leven. Hoe voeg je betekenis toe aan een verhaal dat al zoveel betekent voor ons? Hoe blijf je dicht bij de waarheid van het woord van God en maak je toch iets nieuws, moderns en fris? Hoe maak je muziek bij zo’n krachtige boodschap van liefde, blijdschap en verwondering? Wat mogen wij nog toevoegen aan de boodschap van de Heer?
Die vragen stelden wij ons toen we begonnen met schrijven aan Dit Kind Immanuel. We hadden al langer de wens om het kerstverhaal opnieuw te vertellen. Ondersteund door prachtige muziek en met een nieuwe draai aan de boodschap: Wat betekent de geboorte van een Goddelijk kind 2000 jaar geleden voor de mensen nu? We wilden het prachtige kerstverhaal persoonlijk maken en muzikaal ondersteunen op een nieuwe, moderne manier; met verschillende stijlen muziek en altijd goed zingbaar. We hadden de wens om koren een avondvullend, kant en klaar programma aan te bieden. Inclusief samenzang van bekende liederen als “Stille Nacht” en “Ere zij God”. Bij de eerste uitvoeringen hebben we gezien en gehoord dat dit in ieder geval gelukt is. We zijn dankbaar voor de inspiratie en de steun die we hebben mogen ontvangen!
Ouverture (Ouverture)
Leon koos ervoor om in dit stuk te beginnen met het bekende “O kom Immanuel”. De ijle vocalen en de het aanzwellende arrangement grijpen je vast en trekken je de musical in. Al eeuwen werd er uitgezien naar de komst van de Messias. De belofte die God aan de mensheid heeft gedaan. Ik kreeg kippenvel bij de eerste uitvoering van dit stuk en nu steeds als ik het weer hoor. Prachtig hoe ook het tempo wordt opgepakt en het stuk doorloopt in het eerste lied:
Neem ons bij de hand (Will You please lead me)
Hier worden we mee terug genomen naar de tijd voordat de verlosser werd geboren. De tijden waren zwaar voor de inwoners van het beloofde land. De Romeinse overheersers regeerden met harde hand. De bevolking hield zijn hoofd boven water door hard te werken en te vertrouwen op het woord van God: De Verlosser komt! Het arrangement vertelt muzikaal gezien ook van de moeilijke tijden in de coupletten en klinkt in het refrein weer hoopvol! Met de uitvoering is het belangrijk die tegenstelling in gedachten te houden. De brug aan het einde is een smeekbede: Neem ons bij de Hand heer. Het is het eerste krachtige hoogtepunt van deze musical.
Ik blijf Hem altijd trouw (I Pledge my life to Thee) Voordat Jozef met Maria naar Bethlehem ging moest hij nog iets overwinnen: Hij was er van overtuigd dat hij zijn aanstaande vrouw beter kon verlaten. Zij was immers zwanger maar niet van Hem. De twijfel die hij heeft is te horen in het eerste couplet. Maar dan verschijnt in een droom een engel die hem de waarheid zegt: Wees niet bang Jozef! Maria draagt de verlosser! In de muziek is duidelijk te horen dat de engel is gekomen: er gaat muzikaal gezien een nieuwe wereld open! Het tweede couplet klinkt daarom natuurlijk opgewekt en licht! De eventuele solist kan vloeiend en losjes zingen.
Op Weg (The way)
De tocht naar Bethlehem moet een zware geweest zijn. Drie dagen moet hij geduurd hebben. We hebben ons proberen voor te stellen hoe dat moet zijn geweest. In dit lied zijn de gedachten van Jozef te horen. Hij is soms ten einde raad maar vastbesloten te zorgen voor zijn vrouw en kind. Volhardend is zijn vertrouwen in God. In de muziek is het landschap zichtbaar en de cadans van het lopen voelbaar. De coupletten hoeven niet staccato gezongen te worden maar eerder vloeiend. Het refrein is met zijn langgerekte melodielijnen een contrast met de vele noten in de coupletten.
Is er een plaats voor Hem (Is there a place for Him)
Er was geen plaats voor hen in de herberg. Niemand bood hen iets aan. Voor onze Heer was toen geen plaats. Wij trekken de vraag door naar het hier en nu. In de tekst vragen we ons af welke plaats de Heer bij ons inneemt. Heeft hij een plek in jouw huis? De repetitie van de melodie in dit lied zonder refrein of couplet biedt het koor de mogelijkheid om te werken aan de opbouw en dynamiek.
Niet als en vorst (This Child kept heaven in His heart)
Leon heeft dit prachtige gedicht van A.F. Troost al eerder op muziek gezet en het maakt nu deel uit van deze musical. Wat en prachtig gedicht blijft dat toch! Het gaat ook hier om geloof. Wie geloofde dat dit Kind de verlosser was? Hij kwam immers niet als een koning maar als een kwetsbare baby. De herhaling in de muziek is ook nu een uitdaging voor het koor. Er moet dynamiek worden aangebracht in de repeterende melodie maar het mag niet te uitbundig worden. Daar is het lied te ingetogen voor.
Slaap nu maar (Go to sleep)
Een slaapliedje geschreven vanuit de beleving van een vader. Hoe moet Jozef hebben gekeken naar het Goddelijke kind dat net ter wereld was gekomen. Verwondering, blijdschap, vermengd met de wetenschap dat er een bijzonder leven voor dit kind in het verschiet lag. De muziek en tekst komen hier op een bijzondere manier samen.
Gloria! (Gloria!)
Christus is geboren en we zingen van blijdschap! In dit Gloria pakken we echt uit. De bijzondere wijze waarin Leon het Gloria van Vivaldi en klassieke liederen en melodieën heeft verwerkt in dit lied maken dit Gloria zo bijzonder. Tekstueel en muzikaal een uitdagend stuk dat je het beste deel voor deel kunt instuderen.
Wie is Hij voor jou (Who is He to You) Een stuk in 6/8 maatsoort met een statig refrein. In deze tekst wordt weer de verbinding gemaakt tussen de geboorte van het Kind Jezus en de God die Hij vandaag nog is. Samen met het Gloria vormt dit lied de aanloop naar het titelstuk wat hierna volgt. Het is alweer een hoogtepunt voor het meer ingetogen lied Dit Kind Immanuel. Houd er bij het instuderen rekening mee dat het koor en de muzikanten niet over de top gaan in het refrein en echt blijven zingen en musiceren!
Dit Kind Immanuel (This child Immanuel) Eindelijk is Hij gekomen! Met kerst vieren wij dat God bij ons op aarde gewoond heeft en zich voor ons heeft opgeofferd. Hij heeft ons vrij gemaakt van zonden en schuld. Hij gaf zichzelf als geschenk. In dit lied uiten we onze dankbaarheid hiervoor en onze verwondering daarover. Het lied begint klein met een piano intro en breidt zich langzaam uit tot de climax in de brug. Het neemt daarmee een prachtige aanloop naar het volgende lied:
Ik leef! (I Live!)
Door de geboorte van God op aarde leven wij nu! Dit lied vormt met Glorie, Glorie, want deze nacht een twee-eenheid waarin we onze blijdschap uiten. Het is een prachtig moment in de avond als de eerste klanken van “Ik Leef” te horen zijn. Met het riffje met een oosters karakter nodigt het het publiek uit tot meedoen. Als de tekst voor het publiek beschikbaar is in een boekje of op een beamer zullen ze zeker mee willen zingen.
Glorie, glorie, want deze nacht (Glory, Glory a King is born)
Dit nummer zou je kunnen herkennen. Het wordt al veel uitgevoerd in Nederland. Voor deze musical heeft Leon het intro aangepast en nog enkele andere wijzigingen aangebracht. Het is een prachtige afsluiter geworden van onze musical die bij de uitvoeringen nog vaak als reprise is gebruikt. Wij wensen jullie heel veel plezier bij het oefenen en bij de uitvoering. We hopen van harte dat jullie er net zo veel positieve reacties op zullen krijgen als die wij ook hebben gekregen! En bovenal hopen we dat jullie en het publiek geraakt mogen worden door de inhoud en de muziek en dat zo het wonder van de geboorte van onze Redder nog meer betekenis zal krijgen!
Leon van Veen & Erwin de Vos
|